המלצות למציאת משרד מתאים עבורך

לבחור מיקום חדש למשרד העונה על צרכי העסק בעת הנוכחית ולשנים הבאות היא חוויה מרגשת שמשלבת ציפיות לשינוי, התחדשות ורענון.
לבחור מיקום חדש למשרד העונה על צרכי העסק בעת הנוכחית ולשנים הבאות היא חוויה מרגשת שמשלבת ציפיות לשינוי, התחדשות ורענון. עם זאת, היא משימה מאתגרת הדורשת התייחסות לשורה של מרכיבים שרלוונטיים עבורך. החשיבות בהשכרת משרדים שיענו שיענה על צרכי העסק באופן אופטימלי חורגת מנוחות והיא קשורה ישירות בהצלחה וביסוס העסק – בקרבה לקהל הלקוחות ולספקים, ביכולת לייצר קשרים עסקיים, בנגישות לך ולעובדי העסק ועוד.
חשוב להבין שהמחיר ששוכר יהיה מוכן לשלם כדמי שכירות למ"ר מורכב ממערכת שיקולים שלמה. בין היתר צריך לקחת בחשבון את מרכיבי המפתח הבאים:

מיקום

תדמית העסק ותפקודו קשורים בקשר חזק לסביבה העסקית שלו, לעתים לא פחות מהמוצרים או השירותים שהעסק מציע. על כן, סוגיית המיקום מהווה סוגיה ראשונה במעלה בבחירת משרד מתאים. במיקום, כוונתנו למכלול של אלמנטים המעניקים פתרון כולל עבור כל צרכי העסק שלנו, החורגים מההיבט הגאוגרפי הצר. מרכיבים כמו גודל המשרד הרצוי, אופי בניין המשרדים, אופי האזור והחברות השוכנות בסביבה, האם מדובר באזור מתפתח או רווי, סוג השירות שהעסק שלנו מציע, קהל היעד של העסק והיכן הוא ממוקם. כל אלה, לצד מרכיבים עליהם נעמוד בנפרד כמו נגישות, חניה ועוד. כמו כן, כדאי לשאול האם משרדים להשכרה בתל אביב מתאים יותר ממשרדים להשכרה בפתח תקווה ? האם נכון להתמקם בעיר גדולה או בפרברים? עד כמה העירייה תומכת באזור מסוים ועד כמה מרכיב זה חשוב לאופי העסק? בנוסף, מיקום טוב צריך להמדד ביחס לצרכי העובדים באופן שיאפשר סביבת עבודה אופטימלית עבורו – בהגעה נוחה למקום העבודה, במיקום המאפשר פעילות אפקטיבית, באפשרויות הסעדה ואף בזמני מנוחה והתרגעות. זכרו שמתן מענה לפרמטרים כאלו ואחרים יעזור לכם למצוא לא רק את המיקום הנוח ביותר, אלא גם את המיקום הנכון והמתאים ביותר עבור העסק שלכם.

נגישות

נגישות ללקוחות או לספקים הופכת להיות מרכיב מפתח בבחירת משרד אם באופיו של העסק הוא במגע במגע רציף עם קהלים אלה. עבור הלקוח, גישה נוחה אליכם היא חלק אינטגראלי מאיכות השרות ואל לכם להקל ראש בכך. לכן, אם בכוונתכם לארח לקוחות, עבור פגישות, ישיבות ומכירות, חשוב שהמשרד יהיה בעל נגישות גבוהה. לשם כך, בדקו היטב היטב מרכיבים כמו נגישות לכבישים בינעירוניים, קרבה לתחבורה ציבורית, צפיפות התנועה בשעות היממה, נוחות בחניה (ראו להלן) ועוד. עבור ספקים, גישה נוחה ויעילה אליכם מובילים לחסכון בזמן ובכסף. לשם כך, ודאו כי קיים עבורם מקום חניה מוסדר ובמרחק סביר למשרד; חלק מהספקים זקוקים למעליות מותאמות או כניסות מיוחדות לבניין וגישה נוחה לשם חידוש הספקה או צרכים אחרים. הכינו איפיון מוקדם של צרכי הספקים והשתמשו בו כמרכיב מרכזי בבחירת מקום העבודה.

תשתיות היקפיות ואיכות הנכס

בחירת משרד אינה מסתכמת בשטח המשרד עצמו אלא יש לתת את הדעת גם על הסביבה ההיקפית לו. בחינה מעמיקה של התשתיות מאפשרת לכם לדעת עד כמה המיקום החדש מתאים לצרכיכם היומיומיים. על כן, מומלץ לסייר במבנה טרם קבלת החלטה ולהתעכב על מרכיבים שונים בתחזוקת המבנה ובנראות שלו - כיצד נראים חדרי המדרגות, הלובי והמעליות? האם אספקת המים והחשמל תקינים? האם החניון נוח למשתמשים בו? ועוד.
בעת ביצוע עסקת השכירות, צריך לוודא במדויק מה כולל הגימור במפרט הטכני של המושכר. ההבדלים ברמות הגימור של המושכר יכולים להיות גדולים. צריך גם לבדוק את התחייבות המשכיר ללוחות הזמנים ולאיכות החומרים והעבודה.
אינדיקציה נוספת לאיכות הנכס הוא בחינתו אצל כמו דיירים קיימים.

שטח ברוטו/נטו

אחד המושגים החשובים והבסיסיים בהשכרת משרדים הוא היחס בין שטחי הברוטו והנטו של המשרדים. ככלל, ניתן לומר ששטח הנטו מתייחס לחלל המשרדים בלבד, ואילו שטח הברוטו כולל גם את הלובי, חדר המדרגות, חדרי הביטחון ועוד.
היחס בין שטח הברוטו לשטח הנטו יכול להגיע ל30% ואף ל50% במגדלים מפוארים וחדישים, ויש בכוחו להשפיע על עלות העיסקה הכוללת באופן משמעותי. כך, תשלום דמי השכירות ודמי הניהול מחושבים לפי השטח ברוטו. הארנונה מחושבת ברשויות מסוימות לפי השטח הנטו (לדוגמא בתל אביב) וברשויות אחרות לפי השטח ברוטו.
לינק דוגמא לצו ארנונה - לחצו

דמי ניהול/דמי אחזקה

את דמי האחזקה, המוכרים גם כדמי ניהול, יש לכלול בעלות החודשית של הוצאות העסק. גובה דמי הניהול נקבע לפי סל השירותים הניתן בבניין לשטחים הציבוריים. סל השירותים יכול להיות שונה מבניין לבניין אך לרוב שירותים אלו כוללים ניקיון של השטחים הציבוריים, שמירה, מעליות, טיפול במערכות המרכזיות של הבניין כגון: מערכות האינסטלציה, איטומים מיזוג האויר וכו'.
חשוב להסתובב בבניין ולהתרשם מרמת הניקיון, הגינון, הלובי והשירותים. כדאי גם להיפגש עם מנהל\ת הבניין בשטח ולהתרשם ממנו/ה.

עלויות נוספות

חוץ מדמי השכירות, דמי הניהול והארנונה ישנן עלויות נוספות כמו תשלום עבור חשמל, מים, מס שלטים וכו'. חשוב לבחון גם אותם לפני סגירת העסקה.

חניה

מרכיב החניה מהווה פעמים רבות קושי מרכזי ולא רק במרכזי הערים הגדולות ועל כן חשוב לתת עליו את הדעת. המלצתנו היא לעקוב אחר האפשרויות המוצעות באזור - חניה בתשלום או חופשית, חניה בבניין או במגרשי חניה, חניות שמורות או חניות צפות (חניה שאינה שמורה בתוך חניון או הבניין), עלות דמי החניה (ישנן חברות שמשלמות על החניה עבור העובדים או מסבסדות אותה), אפשרויות חניה עבור אורחים או לקוחות, שעות שבהן משתנים תנאי החניה ועוד. מומלץ לבצע סיור רגלי ולבדוק גם את החניות שנשכרו כחלק מההסכם.

זהות המשכיר

מומלץ מאד לשכור נכס מחברה שמומחיותה בתחום הנדל"ן המניב והיא בעלת נסיון רב שנים. כדאי מאד שהבעלות בנכס כמו גם ניהולו לא תתחלק בין מספר בעלים אלא תהיה שייכת לחברה אחת.
חברות ציבוריות מתנהלות בשקיפות מלאה וניתן לבדוק את התנהגותן לאורך זמן באמצעות בחינת הכלים הפיננסים של החברה, אשר בדרך כלל נסחרים בבורסה.

השכנים בנכס

כדאי לעשות מיפוי מי כבר שוכן בבניין, מי מהם ותיק, ידוע או חזק? המצאות דיירים מוכרים ואמינים תורמת למיתוג הבניין וממילא למיתוגו של השוכר. מאידך, ודאו כי אין בסביבה שכנים היוצרים מטרדים כגון רעש, ריחות וכו'.

מחסנים וארכיונים

לכל שוכר מתעורר, מידי פעם בפעם, הצורך באחסון או שימור בארכיון. בכל בניין ניתן למצוא שטחים, במחירים מוזלים, שישמשו בדיוק למטרה הזו.

הסכם השכירות

חשוב לוודא שבהסכם יבואו לידי ביטוי כל התנאים המסחריים שסוכמו עם המשכיר:
תקופת השכירות, דמי השכירות, דמי הניהול , המפרט, הביטחונות, אופציות להארכת תקופת השכירות, לוחות הזמנים וכו'.
מומלץ מאד להעביר טיוטת הסכם לעיון עורך דין לפני החתימה.

חיפוש נכסים