המלצות למציאת חלל לחנות

פתיחה בחנות חדשה או הרחבה של רשת חנויות קיימת מצריכה בחינה של שורה של מרכיבים: היקף ההשקעה, התוכנית העסקית וכמובן – המיקום.

פתיחה בחנות חדשה או הרחבה של רשת חנויות קיימת מצריכה בחינה של שורה של מרכיבים: היקף ההשקעה, התוכנית העסקית וכמובן – המיקום. כל מיקום אפשרי טומן בחובו שורה של יתרונות וחסרונות. כך לדוגמה, חנויות להשכרה במרכז מספקות מיקום מצויין וזרימה קבועה של לקוחות פוטנציאלים מול דמי שכירות גבוהים יחסית, פקקים ובעיות חניה. מאידך, חנות באזורים מרוחקים יותר תיהנה אמנם מדרכי גישה נוחות ודמי שכירות נמוכים, אך תיאלץ להשקיע יותר בפרסום כדי לעודד הגעה של לקוחות. חנות בקניון תיהנה מרמת הנוחות והשירותים הגבוהים שמציעים הקניונים, כמו חניה, קירוי, מיזוג ואווירה, אך תיאלץ להתחרות על תשומת הלב של המבלים בקניון ולשאת בעלויות הניהול הגבוהות. כך או כך, השיקולים בסופו של דבר הם תמיד עסקיים, ותלויים כמובן באופי החנות, מהו קהל היעד שאליו העסק מכוון, וכמובן הצורך הקיים במיקום הפוטנציאלי למוצרים או השירותיים המוצעים.
בכדי לסייע בבחירת החנות הנכונה עבור צרכיך, ריכזנו מספר מרכיבים מרכזיים עליהם רצוי להתעכב:

מיקום

בחירה במיקום הנכון עבור החנות משפיעה באון ישיר על תדמיתה והיכולת שלה למשוך קהל לקוחות הייעודי לה. לשם כך, שאלה ראשונה שיש לשאול היא האם המיקום הפוטנציאלי נמצא מתאים לקהל היעד? כמו כן, חשוב להתייחס למכלול של משתנים הקשורים במיקום החורגים מההיבט הגאוגרפי בלבד - גודל הנכס, אופי המבנה שבו הוא ממוקם - רחוב מסחרי, מרכז מסחרי סגור או קניון, האם הסביבה מתפתחת או רוויה, עד כמה הרשות המקומית תומכת במסחר באזור ועוד. על כל אלה קיימים מרכיבים נוספים עליהם נעמוד בנפרד כמו נגישות, חניה ועוד. בנוסף, מיקום טוב צריך להמדד ביחס לצרכי העובדים וביכולתם להגיע בנוחות למקום העבודה.


 

נגישות

נגישות לצרכנים או לספקים הינה מרכיב מפתח בבחירת הנכס. עבור הצרכן, גישה נוחה אליכם היא חלק אינטגראלי מאיכות השרות ומחיזוק היחסים עמו. לשם כך, בדקו היטב היטב מרכיבים כמו נגישות לכבישים בינעירוניים, קרבה לתחבורה ציבורית, צפיפות התנועה בשעות היממה, נוחות בחניה (ראו להלן) ועוד. עבור ספקים, גישה נוחה ויעילה אליכם מובילים לחסכון בזמן ובכסף. לשם כך, ודאו כי קיים עבורם מקום חניה מוסדר ובמרחק סביר לחנות; חלק מהספקים זקוקים לדרכי גישה או לכניסות מיוחדות למבנה לשם חידוש הספקה או צרכים אחרים. הכינו איפיון מוקדם של צרכי הספקים והשתמשו בו כמרכיב מרכזי בבחירת מקום העבודה.

תשתיות

בחירת חנות אינה מסתכמת בנכס עצמו אלא יש לתת את הדעת גם על הסביבה ההיקפית לו. בחינה מעמיקה של התשתיות מאפשרת לכם לדעת עד כמה המיקום החדש מתאים לצרכיכם היומיומיים. על כן, מומלץ לסייר בסביבה הקרובה לו – קניון, מרכז מסחרי או רחוב, טרם קבלת החלטה ולהתעכב על מרכיבים שונים בתחזוקה הכוללת בסביבה. לדוגמה, אם מדובר במתחם סגור כמו קניון או מרכז מסחרי, בדקו כיצד נראים חדרי המדרגות, הלובי והמעליות? האם אספקת המים והחשמל תקינים? האם החניון נוח למשתמשים בו? ועוד.


דמי ניהול/דמי אחזקה

את דמי האחזקה, המוכרים גם כדמי ניהול, יש לכלול בעלות החודשית של הוצאות העסק. דמי האחזקה הם משמשים כועד הבית של הבניין, וכוללים שירותים הנלווים כמו ביטוח, ניקיון, חשמל ומים של השטחים הציבוריים במבנה, תחזוקת המעליות, תחזוקה שוטפת ועוד.


 

חניה

מרכיב החניה מהווה פעמים רבות קושי מרכזי ולא רק במרכזי הערים הגדולות ועל כן חשוב לתת עליו את הדעת. המלצתנו היא לעקוב אחר האפשרויות המוצעות באזור - חניה בתשלום או חופשית, חניה במבנה או במגרשי חניה, חניות שמורות או חניות צפות (חניה שאינה שמורה בתוך חניון או הבניין), עלות דמי החניה, שעות שבהן משתנים תנאי החניה ועוד.


מעבר מחנות מסורתית לקניון אופנתי

בשנים האחרונות אנו עדים ליותר ויותר בעלי חנויות מקומיות וותיקות השוקלים להתפתח ולעבור לקניון אופנתי במטרה להרחיב את פעילות העסק ולהחשף לקהלי לקוחות חדשים. עם זאת, מעבר מעין זה יכול להיות רצוף קשיים ויש לעשותו באחריות ובבחינת מכלול של שיקולים.

בחירת הקניון

חשיבותו של מיקום מוצלח הוא כידוע אחת מאבני היסוד בהצלחתו של העסק ולכן יש חשיבות רבה לבחירת חניות להשכרה בקניונים. ומכאן, ככל שהקניון מצליח יותר כך גם שכר הדירה גבוה יותר. יתר על כן, בקניונים המובילים בישראל, כגון קניון קריית אונו, קניון איילון, קניון רמת אביב, הקריון, שבעת הכוכבים בהרצליה או קניון ערים בכפר סבא, ישנה בדרך כלל רשימת ממתינים לפתיחת חנות במקום. ככל שהקניון יוקרתי יותר תתארך רשימת ההמתנה ויגדל המחיר הנדרש לפתיחת החנות. עם עזיבתו של דייר מסוים משולמים לעתים דמי פינוי על ידי הדייר החדש. לאור זאת, רצוי לשקול את עלות הפתיחה וזמן ההמתנה לעומת יוקרתו של המקום.

השקעה

הקמת חנות במרכז קניות כרוכה בהשקעה כספית גדולה. שכר הדירה הנגבה בקניונים הינו נתון קבוע של שכר דירה בסיסי או נגזרת של אחוז מסוים מהפדיון של השוכר. יש לבדוק בקפידה את צפי הפדיון כך שיוכל להצדיק את העלויות הנובעות מהפעלת החנות. מכאן, שרצוי לתכנן את הפעלת החנות באופן שתשא רווח ישיר ומיידי למן היום הראשון.

סחורה

לעיתים המלאי שנמכר בחנות קטנה וותיקה אינו עונה על דרישות הצרכנים החדשים. לשם כך, חשוב לבחון את הסחורה המוצעת מחדש ביחס לצרכנים במיקום החדש ואף להפטר מזו שהופכת ללא רלוונטית עוד. גם אופי השיווק והשיח עם הצרכנים יעמוד בפני שינוי, עם התאמתו לסביבה החדשה והכנסת מהלכים כמו מבצעי הנחות עונתיים ועוד.

עיצוב

הסטנדרטים הגבוהים בקניון מצריכים חשיבה שונה על רמת העיצוב ואיכות הפריטים בחנות. זכרו שבסביבה החדשה התחרות על תשומת לבו של הצרכן עולה ועמו גם הסטנדרטים של חנויות במתחם ועל כן לא מן הנמנע להקצות משאבים גדולים להשקעה בעיצוב. זכרו כי על מנת למשוך את לבם של מבקרים עתידיים לא די בגימור מרשים ובחלון ראווה מעוצב לתפארת, יש גם להחליף את התצוגה לעתים מזומנות.

צוות העובדים

מעבר מחנות מקומית קטנה לחנות בקניון לעיתים מצריכה הגדלת מצבת העובדים ומהפיכת עסק קטן, לעתים משפחתי, עומד הצורך להטמיע מדיניות ניהול עובדים בעסק גדול ויש לקחת זאת בחשבון. בחירה בעובדים מיומנים חדשים לאורך זמן טומנת בחובה עלויות העסקה גבוהות יותר. צוות העובדים בחנות ממוצעת בקניון כולל קופאי/ת, עובד/ת ניקיון, ולעתים (תלוי בגודל החנות ובקניון) גם שומר בכניסה.

עברתם על כל המרכיבים בצורה מדוקדקת ובניתם תוכנית מסודרת למעבר? כל שנותר לנו הוא לאחל הצלחה והמשך שגשוג העסק לאורך שנים!

חיפוש נכסים