עיצוב החנות וניצול מירבי של שטחה

עיצוב החנות משפיע באופנים שונים על הדרך שבה חווה הלקוח את המוצרים הנמכרים בה. העיצוב, מטבע היותו תחום הפונה אל רבדים שונים של ההכרה, יכול לשמש להעברת מסרים גם באופן בלתי מודע.

עיצוב החנות משפיע באופנים שונים על הדרך שבה חווה הלקוח את המוצרים הנמכרים בה. העיצוב, מטבע היותו תחום הפונה אל רבדים שונים של ההכרה, יכול לשמש להעברת מסרים גם באופן בלתי מודע. בעולם של ריבוי ערוצי תפוצה, לצרכנים יש אפשרות לחוות את המותג במגוון סיטואציות, אולם בסופו של דבר, החנות היא שזו שמעניקה לנו את עוצמת החוויה. להלן מספר מרכיבים חיוניים שבהתייחסות פרטנית לכל אחד מהם ניתן להבטיח עיצוב עדכני ואטרקטיבי לחנות. דגש נפרד ינתן לאופן שבו ניתן לנצל את החלל, בהיותו אלמנט מרכזי בחווית הלקוח בחנות.


 

שילוט

שילוט חיצוני גדול וברור לחנות הינו אחד מהפריטים הראשונים שיש לתכננם. שלט טוב המבהיר ללקוח באופן ברור ומאיר עיניים מה אתם מוכרים, מזמין אותו לטעום מחווית הביקור בחנות. על השלט להיות מותאם למותג העסק שלכם ולהשאר נאמן לתחושה שהמותג משדר. העבודה על השלט צריכה להיות שלמה וכוללת בדיקה חוזרת של איות המילים בעברית ובאנגלית וזאת, על מנת להמנע ממתן תחושת חובבנות לסביבה. 
 

תאורה וצבעים

לצבעים ולתאורה בחנות יש השפעה גדולה על מכירת המוצר. לקוחות "קונים בעיניים".
חשבו איזה צבע מתאים לחנות והתאימו לו את התאורה הנכונה שתהלום את האווירה שבה אתם מעוניינים. מקדו את התאורה כך שתחמיא למוצרים שאתם רוצים לקדם.

מסלול ההליכה של הלקוח

דאגו לכניסה נעימה, מזמינה ונוחה. בעיצוב פנים חכם חשוב לדאוג שהחנות תהיה מרווחת ומזמינה אפילו במחיר ויתור על כמה מוצרים. לא אחת נתקלים בחנויות המתקשות לוותר על מקום פנוי ומעדיפות לנצלו לטובת סחורה נוספת שמפחיתה מחווית הלקוח ולא מוסיפה עליו (ראו התייחסות נוספת למרכיב זה תחת ניצול שטח החנות). צרו מסלול הליכה המכסה את כל שטח החנות. במהלכו, דאגו ליצור ולמקד נקודות אטרקטיביות על ידי מוצרים, עיצוב או תאורה בולטים לעין. בעשותכם כן, הלקוח מקבל תחושה של דילוג מנקודה לנקודה באופן שמשפר את חווית השיטוט והגילוי בחנות. הדבר חיוני בחנויות כלבו בעלות שטח נרחב, אך ניתן ליישום גם בחנויות קטנות.
 

נוחות ויעילות

עצבו וסדרו את החנות באופן המאפשר ללקוח לקבל שירות מהיר ויעיל. חשבו מראש על הסדר שבו יופיעו המוצרים ושלבו אותם נכון במסלול ההליכה של הלקוח. חשבו על חוויית הלקוח המשוטט בחנות ומה רואות עיניו. נסו גם לחשוב היכן למקם את הקופה כדי להימנע מתורים ארוכים והשאירו מרווח מספק בין עמדת מכירה אחת לשנייה.
 

אינטראקציה

בעולם הקמעונאי של ימינו מושם דגש רב על "חוויית הלקוח" ויצירת מעורבות גדולה יותר בין הלקוח למותגי החנות. בעידן של קנייה מוכוונת חוויה, החנות מהווה הזדמנות לאינטראקציה בין לקוחות למוכר, בין לקוחות למוצר ובין לקוח ללקוח. יש להקצות מקום להתרחשות שבה הלקוח יחוש בנוח, יאריך את משך השהייה בחנות ובאופן טבעי יגדיל את הסיכוי לרכישה נוספת.

ניצול שטח החנות

אחד האתגרים המרכזיים בעיצוב החנות הוא היכולת להקנות למבקרים בחלל תחושה של בילוי במקום גדול ומרווח. מכאן, שאין זה מקרה כי המיומנויות הנרכשות ביותר בשנים האחרונות בתחום עיצוב הפנים - הפרטי והעסקי - הוא ניצול שטח באופן האופטימלי ביותר. מעצבי הפנים והמתכננים היפנים למשל הביאו את המיומנות הזו לרמת אמנות של ממש, אשר הולכת ונטמעת בחיינו יותר ויותר - בין אם מדובר בדירות חדר חכמות, חדרי מלון אינטימיים, משרדים, חנויות, תאי שינה ברכבות ועוד. האלמנטים העיצוביים הללו יכולים להתאים עבורנו בכל מקום שבו אנו מעוניינים לנצל שטח באופן מירבי, ולחלקם פתרונות פשוטים יחסית אשר עלות ההרכבה וההתקנה שלהם אינה גבוהה במיוחד. לשם כך, מומלץ להתעכב על הנקודות הבאות בעת עיצוב הפנים של החנות שלכם.

שטח הסתובבות

בסופו של דבר, זהו השטח החשוב ביותר בחנות, יותר מתצוגת המוצרים, מהריהוט הדקורטיבי או הפרודוקטיבי, או מכל מרכיב אחר. נקודת המוצא היא כי רוב שטח הפנים של החנות מיועד עבור הדבר החשוב ביותר עבורכם – הלקוחות ולא המוצרים. על כן, שטח ההסתובבות שבחנות חייב להיות רחב, נעים ומרווח ככל שאפשר. על מנת לאפשר לרוכשים הפוטנציאליים לנוע בנוחות וללא עצבים מיותרים ובחשש להפיל או להטיל נזק במוצרים. באופן פרדוקסלי, דווקא העמסה של מוצרים במטרה לייצר עושר ומגוון תפגע בתחושת הנוחות ותפגום בחוויה של הלקוח.

חלון ראווה

בין אם מדובר בחנות להשכרה בקניון, ברחוב ראשי או בכל מקום אחר, חלון הראווה של החנות כשמו כן הוא – האמצעי דרכו הלקוח בונה את התרשמותו מהחנות והמוצרים. לכן, שימוש מושכל בחלון ראווה הוא הדבר המשמעותי ביותר למשוך קונים פנימה, לחשוף בפניהם את המוצרים ולחזק את תדמית החנות. ככל שחלון הראווה שלכם יהיה מעניין וייחודי יותר, כך הוא ישקף נכון יותר את תדמית העסק. כמובן שאם אתם יוצאים במבצע, או נערכים לתקופת "הארד סייל", כדאי שחלון הראווה ישקף גם פעילויות כאלו. כלל מוכר נוסף הוא להותיר את הפריטים בחלון הראווה שם בלבד, אין טעם שיימצאו גם בתוך החנות וכך ניתן לחסוך במקום בחלל המרכזי.


ריהוט חכם ועיצוב מודולרי

מדפים נשלפים, ארונות הזזה ומגירות מעוצבות מהווים פתרון מושלם עבור ניצול שטח החנות באופן מירבי, תוך שמירה על חלל נקי עבור הלקוחות, מבלי לאבד את הנגישות. מדפים נשלפים יכולים להיטמע בתוך קירות שקופים, שגם מציגים את המוצר, אך לא בולטים החוצה. כך גם ארונות הזזה, הנפתחים הצידה במקום לתוך פנים החנות. שימוש בתקרה, אם באופן של תליית מוצרים באופן יצירתי או מדפים מעוצבים מיוחדים הנתמכים מהתקרה דווקא ולא מהקירות, יכול להוות גם כן ניצול אפקטיבי ביותר של שטח החנות.
 

קטלוגים ומסכים דיגטליים

בעידן שלנו קטלוגים פיזיים ודיגיטליים הם דרך מצוינת להפגין את כל האפשרויות והמוצרים באופן ברור ומרוכז במקום אחד. את הקטלוגים הפיזיים אפשר לפזר בחנות ואת אלה הדיגיטליים ניתן להעלות לרשת. פתרון אפקטיבי נוסף אותו ניתן לאמץ הוא שימוש במסכים שטוחים המורכבים על קירות החנות המשמים להצגת מוצרים ספציפיים. אפשר להשתמש בכמה מסכים עבור קטגוריות שונות של מוצרים, או להתמקד במוצרים ספציפיים אותם אנו מעוניינים לקדם ולהגביר את חשיפתם. מעבר לחיסכון במקום פיזי, המסכים מאפשרים התמקדות בפרטים שחשובים ללקוח, קידום מבצעים והנעה לפעולה.
 

אתר סחר

במקביל לחנות שלכם, מומלץ במסגרת התקציבית האפשרית, להקים גם חנות וירטואלית, או לפחות אתר המשקף את מהות החנות, המוצרים והשירותים הנמכרים בה. אתר סחר, או אתר רגיל, מאפשרים לכם להעלות את כל המוצרים שאתם מעוניינים למכור, וכך לאפשר ללקוחות לרכוש אותם, מבלי לדאוג האם מוצרים אלה קיימים בחנות או לא. חנות מקוונת פעילה ופופולארית יכולה להביא לחסכון במקום בחנות ולהעצים את שמה בחשיפה לקהלים רחבים נוספים.

חיפוש נכסים