תרבות הקניונים

אקוסיסטם של חוויה ובילוי.
הקניון המודרני הוא לא רק מרכז קניות אלא אחד מסמליה המרכזיים של תרבות הצריכה. יתרונו הגדול בנגישות הנוחה לחנויות רבות בעת ובעונה אחת ואפשרויות בחירה מתוך מבחר גדול והכל תחת קורת גג אחת.

 

מדוע כולם אוהבים את הקניון? מהו בעצם קניון?

 

קניון הוא מרכז קניות שנועד לספק מגוון מוצרים וסחורות בנוחות, תחת קורת גג אחת.

הקניון המודרני הוא אחד מסמליה המרכזיים של תרבות הצריכה. הוא מאפשר לנו נגישות נוחה לחנויות רבות בעת ובעונה אחת ומציע מגוון אפשרויות בחירה.

הקניונים ממוזגים, מוגנים מפני גשם ושמש, מוארים, מצוחצחים, מאובטחים, מספקים מקומות חניה נוחים ופתוחים במשך רוב שעות היום; הם מהווים סביבה מושלמת לקניות. אולם, האם די בכל אלה כדי להבין מדוע אנשים נוהרים לקניון? האם יש בכך כדי להסביר את נחשולי האדם השוטפים את הקניונים בערבי חמישי ובמוצאי שבת?
הנהירה לקניונים איננה מסתכמת בכך שהמקום נוח לעריכת קניות. שטחים הולכים וגדלים במרכזי הקניות מוקדשים כיום לפעילות פנאי, נופש ובידור. קניונים רבים מציעים מופעים מוסיקליים, להקות זמר, תצוגות אופנה וכן פעילויות לילדים, לנוער, למבוגרים ולקשישים. בחלק ממרכזי הקניות פועלים מכוני ספורט, ספריות, גלריות, והם מקיימים מפגשי נשים, תערוכות אמנים וירידי לבוש ומזון.

על כל אלה אנו מתבשרים באמצעות מערך שיווק ופרסום אינטנסיבי, שתכליתו למשוך עוד ועוד לקוחות פוטנציאליים. תכניות שבועיות מתפרסמות באופן שוטף בעיתונות המקומית, ברדיו, באינטרנט, מגיעות אל תאי הדואר שלנו ומופיעות על לוחות המודעות ושלטי החוצות.

כולם קוראים לנו לבוא ומציעים לנו מכל טוב: מבצעים מיוחדים ופעילויות מגוונות, הצגות תיאטרון לילדים, הרצאות למבוגרים, סדנאות יצירה לכל הגילאים ומסכי צפייה ענקיים לתכניות טלוויזיה נבחרות, דוגמת הנהירה אחר מסכי הפלזמה וה-LCD בתקופת משחקי המונדיאל האחרון.

יותר מכך, "תיירות קניונים" הפכה לאמצעי חשוב במשיכת קהל יעד מרוחק. הקניון Mall Of America בבלומינגטון, מינסוטה, מציע לקהל הקונים חבילת טיסה לקניון הכוללת קניות, בידור, סידורי בתי מלון וסיור מודרך.
הקניון הוא עולם בתוך עולם. הוא מספק סביבה סטרילית, נקייה ומוגנת, המאפשרת לעולם האמיתי להישאר בחוץ. שלא כמו הרחוב העירוני הקניון יפה יותר, ללא חסרי בית, שלוליות בחורף או ריחות לא נעימים בקיץ. כאן מזג האוויר תמיד נוח, העצים המלאכותיים תמיד ירוקים, האוויר אינו מזוהם ומכוניות אינן צופרות ומתיזות בוץ על העוברים ושבים. הקניון מספק מעין מציאות-על, בועה מוגנת שנעים לנו לשהות בה.
מבחינה מסוימת הפך הקניון למוקד עלייה לרגל. קידוש תרבות הצריכה מתבטא גם באלמנטים ארכיטקטוניים: קניונים לא מעטים מעוצבים בחללים גבוהים, עם עמודי שיש, תקרה שקופה ועגולה המאפשרת לאור השמש לחדור דרכה וחלונות מעוטרים מתחת לכיפה העגולה המזכירים ויטראז'ים. כל המוטיבים הללו: הקשתות, האור, החלל הגבוה, התווספו בהשראת כנסיות ומסגדים והם מקנים למקום נופך של קדושה, כדי לספק חוויה דתית ועוצמה רגשית.

גם הקניות עצמן, למענן נוצר הקניון, אינן קניות בלבד. אנחנו לא קונים תפוזים אלא "ויטמינים ובריאות". מוצרי קוסמטיקה מעניקים לנו תחושה של ניקיון ויופי. הטלפון הסלולרי הופך להיות ידיד נפש שיענה על כל משאלותינו. אנו מוצאים את עצמנו נסחפים למעגל קסמים של צריכת מוצרים שאין לנו בהם צורך ממשי, המאפשרים לנו להרגיש טוב עם עצמנו, ולו רק לזמן קצר.

חיפוש נכסים